Globální podniky mají vysoká očekávání, pokud jde o investice do talentů s titulem MBA. Zaměstnavatelé se domnívají, že absolventi MBA by již měli mít za sebou profesní úspěchy, než si na škole vyladí svůj rozhled a dovednosti. A to do té míry, že téměř 70 % zaměstnavatelů očekává, že absolventi MBA mají alespoň čtyřletou praxi. Tento pokročilý pracovní profil činí zaměstnance s titulem MBA pro organizace jedinečnými a je důvodem pro vyšší platy, které absolventi MBA často pobírají.
Téměř 85 procent zaměstnavatelů aktivně přijímá absolventy MBA a tento podíl je ještě vyšší v odvětvích, jako je poradenství a finance, a nižší ve vědě, právu a neziskových organizacích.
Zjištění ukazují pohledy shromážděné z některých nejvyhledávanějších destinací pro talenty MBA jako například Google, Samsung či Deloitte.
Zaměstnavatelé v oboru MBA v drtivé většině hodnotí měkké dovednosti jako důležitější než tvrdé dovednosti. To neznamená, že technické znalosti nejsou důležité, ale zdůrazňují, že schopnost interakce, komunikace a vedení je i nadále nejdůležitější pro úspěšné posouvání organizací vpřed.
Při zkoumání hodnocení dovedností zaměstnavateli MBA odhalujeme jasný rozdíl mezi tím, co zaměstnavatelé chtějí, a tím, v čem se zdá, že zaměstnanci MBA vynikají. Specifické dovednosti – například marketing, finance a počítačové dovednosti – získávají nejvyšší hodnocení spokojenosti, přestože pro zaměstnavatele nejsou tak důležité jako měkké dovednosti.
Na druhou stranu strategické myšlení a vedení – které zaměstnavatelé zvolili jako jedny z nejlepších dovedností – jsou hodnoceny s nejnižší spokojeností.
Vliv odvětví
Očekávání ohledně dovedností absolventů MBA závisí do značné míry na průmyslových faktorech. Zaměstnavatelé v nejvýznamnějších odvětvích, kde se hledají talenti pro studium MBA – poradenství, finance a technologie – identifikují odlišné priority a nedostatky v oblasti dovedností.
Například v poradenských firmách byla jako nejdůležitější dovednost uvedena komunikace, zatímco ve finančním odvětví nepřekvapivě finanční dovednosti a v technologických firmách možná ještě překvapivěji interpersonální dovednosti. Tyto rozdílné výsledky se týkají i nedostatků v dovednostech.
V poradenství, kde zaměstnanci obvykle podporují klienty svými postřehy a poradenstvím, vykazuje strategické myšlení téměř nulový zájem ze strany zaměstnavatele. V oblasti financí vykazuje největší rozdíl v hodnocení důležitosti a spokojenosti vedení, a to 35 bodů. A konečně nesoulad v oblasti datových dovedností o 44 bodů vyvolává nespokojenost v technologickém odvětví, kde se mohou MBA ocitnout v úzké spolupráci se zkušenými datovými vědci a inženýry.
Firmy působící v různých odvětvích zjevně přizpůsobují své postupy při náboru zaměstnanců tak, aby odpovídaly jedinečným provozním výzvám, kterým čelí. Ačkoli absolventi MBA mají dobré předpoklady pro přidanou hodnotu ve všech profesních prostředích, pochopení bolestivých míst v oblasti dovedností v konkrétních odvětvích jim umožní dále vyniknout při přijímacím pohovoru.
Další zajímavá zjištění týkající se dovedností a náboru MBA:
- Společnosti, které jsou optimistické, pokud jde o budoucnost, uvádějí v průměru menší nedostatky v dovednostech než společnosti, které jsou méně optimistické.
- Malé společnosti si více cení podnikatelských dovedností než větší společnosti a jsou méně spokojeny s těmito dovednostmi u zaměstnanců na pozici MBA.
- Skóre spokojenosti se strategickým myšlením je výrazně vyšší u organizací, které od náborů MBA vyžadují větší množství pracovních zkušeností.
- Globální a regionální společnosti mnohem častěji než lokální společnosti upozorňují na důležitost vícejazyčných schopností absolventů MBA.
Povědomí o těchto dovednostech a jejich zjištěných nedostatcích může pomoci školám zahájit dialog s firemními partnery, formovat učební osnovy na akademické půdě a lépe připravit studenty na pohovory.